Постинг
18.06.2007 04:11 -
Любовен архив, фотозографии и словорисунки или един разказ за Катя Зографова и нейното Дуенде
Автор: radulov
Категория: Изкуство
Прочетен: 6620 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 31.07.2007 12:46
Прочетен: 6620 Коментари: 1 Гласове:
-1
Последна промяна: 31.07.2007 12:46
Зографова се разголи с "Любовен архив"
Нова книга по повод житейския си юбилей издаде Катя Зографова", провокирана от нейния приятел арх. Евгени Батоев (племенникът на Чавдар Мутафов). В книгата си Катя е събрала стихотворни и белетристични работи, писани в годините из "тайните" й дневници. "Разбира се, тук не влизат най-ранните поезии и прози, публикувани във времето на средношколския ми дебют в сп."Родна реч", уточнява тя. "Предпочетени са по-зрели неща, появявали се неочаквано в спокойното ми изследователско и музейно битие. Защото, както е казал Далчев: "Поезията се ражда не когато ние искаме, а когато тя поиска. Тя прилича много пъти на забравената дума, която ни идва на устните само след като сме престанали да я търсим"…
"Архитектът и авторката". Колаж: Стоян Радулов
Според Зографова "Любовен архив" може да се мисли като антиюбилейна автобиография, разказана в стихове и проза. Книгата е посветена на вече порасналата й дъщеря Мария.
Впрочем честванията на Зографова в София и Панагюрище включват още и организирането на изложбата "Фотозографии и словорисунки". Тя нарича това "нетрадиционен ансамблов начин", като така юбилеят щял да бъде "наситен с културни послания и да носи характер на творческа равносметка на изминатия от нея път.
Втората част на книгата е илюстрирана с непубликвани до този момент еротични рисунки на Георги Чапкънов. Снимка: Стоян Радулов
Книгата е вече на пазара от Издателство "Изток-Запад".
Продуцент: ПК "Артисимо",
със съдействието на "Асарел-Медет" АД и Община Панагюрище.
"Любовен архив",
"Фотозографии и словорисунки"
или един разказ за
Катя Зографова и нейното Дуенде
От Стоян Радулов
_____________________________________________
"Катя - Магьосница". Смика: личен архив, обработка: Стоян Радулов
Как да накараме разлиствайки страниците между кориците на една книга да запеят, да затанцуват? Да запленят? Да заразят с онази магия, с онази "тайнствена сила, която всеки усеща, но никой не е обяснил докрай”? Да заведат читателя до нови и красиви светове или да го запокитят в непознатите и безкрайно любопитни сокаци на този иначе по делнично познат човешки свят? Как тези страници да себеизразят и обогатят авторовата личност и да потърсят нови читателски приятелства? Да разширят неимоверно способността за общуване, за обмен на мисли, чувства и идеи?
Това са въпроси, които, уверен съм, всеки изкушен по някакъв начин от литерутарата си задава. И на които Катя Зографова без да иска дава прекрасен отговор с публикуването на нейния "Любовен архив".
В такъв случай вероятно се питате какво общо има българската реч, естетика и чувственост на Катя с испанското Дуенде? Много просто. Защото в тази книга е закодирана нейната българска Оренда - прабългарската дума за сила на духа, неизменна част от която е любовта. И доколкото Дуендето е истинска, жива форма, на кръв, на древна култура, на създаващо действие, лъх, който възвестява постоянното кръщение на новосъздадените неща, дотолкова и новата, юбилейната книга на Катя Зографова, замаскирана под формата на "архив" е блестяща изява преди всичко на нейния дух, на нейната Оренда, пресъздадена чрез любовта.
В тази плоскост на разсъждения ме тласна едно място в предговора към книгата, където Катя споменава, че Дида Гемиджиева нарекла текстовете й "страстна поезия - танц болеро". А повечето от вас навярно са слушали Равеловото "болеро" - музика, която е апотеоз на тоновете в оркестъра, която свързва силата с лекотата, изтънчеността с духа, спокойствието с динамиката.
По този начин са свързани в книгата на Катя и силата на посланията с лекотата на изказа, изтънчеността на словото с неговата дълбочина. Ясно се вижда, че българолюбивото, родопреклонното, любовонаситеното, чувствено Дуенде на Катя идва буквално от петите й и се открива във всяка от страниците на тази книга.
Та погледнете самата Катя! Пъстрият й начин на изразяване, игривите очи, многопластовостта на погледите и забележките й, симпатичността и значността на жистикулациите й - не са ли те красива игра на пребогатата й личност!? И това - само като мънички външни нейни прояви. Ани Финджикова забеляза тези нейни качества още при първата им среща преди години. "Лъчезарната усмивка на Катя и обезоръжаващата общителност всъщност крият един по-вглъбен поглед" - написа по повода Ани. Какво остава да кажем тогава за произведенията на Катя? Най-малкото - че разказва увлекателно истории. Вземете примерно книгата й за Орчо войвода, която никак не прилича на сухо историческо четиво, а напротив - увлича не само с одухотворения и ожизнен Орчов образ, а и с майсторство на повествованието - защото тя много повече прилича на документален роман. Или пък да погледнем "Многоликата българка", в която истински оживяват (и то не само енциклопедично) образите и характеристиките на една от друга по-ценни за идентичността ни български жени. Не случайно за тази й книга на националната премиера в Музей "Земята и хората" в София Катя бе удостоена от Национален форум "Българка" с наградата "Блага Димитрова" за авторка на годината.
Различното в новата книга на Катя е, че в "Любовен архив" тя разказва по един твърде необичаен начин за себе си - не хронологочно, а - извънвремево; не събитийно, фактологично, а - емоционално, дори оценъчно.
И както казва Игов - "Книгата има архивно име, но е наречена не исторически или културен, а любовен архив". Понеже "любовта е онова, което обезврежда архива и го превръща от документация за кървави национални рани - в културна памет". "Защото авторката на този архив смята, - пише Игов - че животът не е война, полемос, както е смятал Хераклит, а любовен порив, за който Данте казва, че движи и звездите."
Според Игов, с който безусловно се съгласявам, "любовният архив на Катя Зографова е книга - равносметка, жанрово неопределена смес от стихове, пътеписи и импресии, колаж от текстове, фотографии и рисунки", в които, според мен, се изгражда точно любообилната, словолюбивата, любовопреклонната биография на Катя - наречена от него "пъстра тъкан на това, което някои смятат за "биографична илюзия", а аз наричам, с помощта на заемка от Лорка - "епистоларна изява на дълбочинната Дуенде-сила на авторката". Книгата наистина е нейната ословесена памет за любовта - родителката на живота.
"Носталгии", снимки: Катя Зографова, колаж: Стоян Радулов
А що се отнася до съпътстващата изложба - името й "Фотозографии и словорисунки" само подсказва - тя е нейната фотодокументална любовна памет, неразривно свързана с вече ословесената.
Впрочем - ще ми се да ви разясня откъде идват неологизмите в това изложбено заглавие. Преди близо две години в музея на Панагюрище подредих първата си изложба художествени фотографии, а Катя Зографова представи втората ми книга "Абсолютно: Любов". Тогава тя наиситна хареса "диалогичността" между двете изкуства, откри за себе си както я нарече - "сложна, многосъставна творческа настройка" и се запита: "Дали можем да открием фотобрази, които да кореспондират с поетически сюжети. Дали има дифузия на поезия и визия, на фотонаглед и словесна метафора и докъде стига тя? Може би до естетическия феномен, назован "фотописи"?"
В настоящата собствена изложба тя се опря точно на този творчески феномен, когото нарече с нови имена - типично по Зографски. Както и в книгата, в изложбата фотографии също не съществуват нито хронологията, нито събитийността. Наблегнато е на по-важни и същностни неща - каквато е пълнотата на момента и разгръщането на спомена за мимолетността на мисълта и емоцията до жизнеподдържащо и жизнеутвърждаващо трайно чувство. Например - сюжетът от завършването на Руската гимназия в Пловдив в колажа "Носталгии", или моментът на прегръдката между майка и деца във "Фамилни хроники", или пък полетът на Константин над Кабо ди Рока - уж "краят на света", дори в мистификацията на снимки като "Катя - Магьосница" или "Коленопреклонна молитва на пл. "Св. Петър" в Рим".
В заключение само ще добавя, че с книгата си и с изложбата личността на Катя Зографова наистина добива литературна, но и видима човешка плътност, показвайки ни, че междухорските отношения са нещо повече от думи и жестове, в крайна сметка - че животът и любовта са нещо посилно, постижимо и запаметяващо; удовлетворяващо; достойно да бъде словорисувано, фотозографисвано, дори ако трябва - архивирано - щом това е част от пътя към бъдното, където тя самата вече си е завоювала завидно място.
Книгата-равносметка изгражда
пъстра тъкан на "биографичната илюзия"
От Светлозар Игов
_________________________________
Преди много години, когато още не ми беше забранено да пътувам, гледах в чужбина гостуване на българския Народен театър с една българска пиеса. Горките чужденци някак не можеха да разберат защо актьорът се дере патетично пред прозореца по повод на някакъв априлски дъжд. Те не подозираха, че в България дори природните метафори имат политически и исторически смисъл.
Започвам с този неразбираем за по-младите спомен, защото Катя Зографова започва книгата си с едно стихотворение, посветено на столицата на българската национална революция и гъмжащо от милитаристични метафори - черешови топчета, оръдия, залпове, артилерийски салюти, тържествени зари, войнства, бомби, арсенали и оръжия...
Ще кажете - и какво друго може да се очаква от българите, чиито живот е минал в история, белязана от войни, бунтове, революции, въстания, завери, конспирации, а мирните периоди са били най-вече близане на рани и подготовка за нови убийства. Само че в стихотворението за панагюрските дворчета милитаристичната метафорика е подчинена не на военни, а на природни и човешки неща. Залповете са от милиони алени лалета, артилерийските салюти са от падащи нарциси, тържествената заря е от смесни китки и букети, бомбите са пъпките дървесни, а оръжието не е сабя, а писалка френгия и боят се води не срещу имперски поробител и съседни народи, а срещу империята зла на ледовете, разбирана като дионисиевска стихия.
Тази конверсия е забележителна - тя е опит да освободим националната памет от кървавата тежест на историята, свидетелство, че са израснали поколения, за които историята вече не е кървава рана, която трябва да се чопли, за да се водят нови битки, а успокоена в музеите и архивите, превърнала се в култура, дори ако щете - в културен туризъм.
Катя Зографова с гордост се определя професионално като архивариус, човек, който изследва архивите. И книгата, с която е решила да посрещне 50-годишнината си, има архивно име, но е наречена не исторически или културен, а любовен архив. Любовта е онова, което обезврежда архива и го превръща от документация за кървави национални рани - в културна памет. Защото авторката на този архив смята, че животът не е война, полемос, както е смятал Хераклит, а любовен порив, за който Данте казва, че движи и звездите.
И това не е само екзистенциалното желание животът да бъде озарен от любовта, това е и хилядолетният порив на хората по тези земи, чиято история според поетите е кървава песен или кървава приказка, да заживеят в мир и любов. Това, което преживяхме като народ през последните 20 г. не беше мир и любов, кой знае дали и бъдещето ще ни дари с тях...
Любовният архив на Катя Зографова е книга - равносметка, жанрово неопределена смес от стихове, пътеписи и импресии, колаж от текстове, фотографии и рисунки, в които биографията на авторката се изгражда от срещите с други хора, от обич и приятелства, от житейски спомени и професионални приключения. Посвещенията - на съпруга, на децата, на приятелите, на колегите, създават пъстрата тъкан на това, което някои смятат за "биографична илюзия".
Книгата на Катя Зографова може да бъде четена като биографичен роман и като стихосбирка, като албум с фотографии и документ за времето, което всички сме преживели. Като спомен за бъдещето и завет за неродените. В него има мъртви и живи, стари и млади, исторически личности и неизвестни хорица се преплитат в общата тъкан на онова, което наричаме живот и което ще стане история. Не знам дали Зографова съзнателно е следвала концепциите на някои модерни теоретици на историята, но нейната книга не само е историята на един живот, но и историята на едно време, но не монументалната история, а фамилиализирания малък разказ за един живот от мигове в различни времена и пространства. Мислех тук да отбележа изследователските, литературноисторически и критико-интерпретаторски приноси на Катя Зографова, както е редно за един юбилей. Но и без да ги отбелязвам, написаните книги остават, за разлика от ненаписаните на някои, които искат да минат за литературоведи.
Тук бих искал да отбележа обаче и с това да завърша - нещо друго. Всички ние по някакъв начин се борим с годините, но не знам защо само на жените е позволено официално да ги крият, като че ли това ще отложи по някакъв начин неминуемото за всички поражение. Котя Зографова се е отказала от тази женска привилегия в битката с природата и затова й е помогнала историята, за която половин век е само кратък миг от вечността. Катя Зографова - както виждаме от нейните любовни архиви - е изпълнила този исторически миг с много свои пълноценно осмислени мигове...
Пожелавам й нови!
Катя Кузмова-Зографова е родена на 11 май - в деня на Св.Св. Кирил и Методий в Панагюрище. Завършва българска филология в ПУ "Паисий Хилендарски". Има над 500 публикации в списанията "Литературна мисъл", "Език и литература", "Европа", "Пламък", "Летописи", "Одисей" и др.; вестниците "Пулс", "Литературен вестник", "Словото днес", "Стандарт", "Дума", "Сега", "Време 2001", "Арт Труд". Тя е главен уредник на дом музей "Никола Вапцаров" в София, член е на СБП, на Дамския литературен салон "Евгения Марс" и на женското патриотично дружество "Райна Княгиня". Автор е на книгите: "Вечните странници" (Из тайните на митологичното в българската литература) (1996 г.), "Чавдар Мутафов. Възкресението на Дилетанта" (2001 г.), "Интелектуалецът Емануил Попдимитров" /в съавторство с Методи Петров/ (2001 г.), "Орчо Войвода. Или преображенията на българското Юначество" (2006 г.), "Многоликата българка. Забележителни жени от Възраждането до наши дни" (2006 г.).
Материалите подготви: Стоян Радулов
_____________________________________________________
Какво друго можете да прочетете в блога, ще намерите тук, където е публикувано съдържанието с линкове към постовете:
http://radulov.blog.bg/viewpost.php?id=56642
Фотографии от Стоян Радулов можете да видите на:
http://photo-cult.com/RADULOV
ЗА КОНТАКТИ: stoiandulo@gmail.com
Нова книга по повод житейския си юбилей издаде Катя Зографова", провокирана от нейния приятел арх. Евгени Батоев (племенникът на Чавдар Мутафов). В книгата си Катя е събрала стихотворни и белетристични работи, писани в годините из "тайните" й дневници. "Разбира се, тук не влизат най-ранните поезии и прози, публикувани във времето на средношколския ми дебют в сп."Родна реч", уточнява тя. "Предпочетени са по-зрели неща, появявали се неочаквано в спокойното ми изследователско и музейно битие. Защото, както е казал Далчев: "Поезията се ражда не когато ние искаме, а когато тя поиска. Тя прилича много пъти на забравената дума, която ни идва на устните само след като сме престанали да я търсим"…
"Архитектът и авторката". Колаж: Стоян Радулов
Според Зографова "Любовен архив" може да се мисли като антиюбилейна автобиография, разказана в стихове и проза. Книгата е посветена на вече порасналата й дъщеря Мария.
Впрочем честванията на Зографова в София и Панагюрище включват още и организирането на изложбата "Фотозографии и словорисунки". Тя нарича това "нетрадиционен ансамблов начин", като така юбилеят щял да бъде "наситен с културни послания и да носи характер на творческа равносметка на изминатия от нея път.
Втората част на книгата е илюстрирана с непубликвани до този момент еротични рисунки на Георги Чапкънов. Снимка: Стоян Радулов
Книгата е вече на пазара от Издателство "Изток-Запад".
Продуцент: ПК "Артисимо",
със съдействието на "Асарел-Медет" АД и Община Панагюрище.
"Любовен архив",
"Фотозографии и словорисунки"
или един разказ за
Катя Зографова и нейното Дуенде
От Стоян Радулов
_____________________________________________
"Катя - Магьосница". Смика: личен архив, обработка: Стоян Радулов
Как да накараме разлиствайки страниците между кориците на една книга да запеят, да затанцуват? Да запленят? Да заразят с онази магия, с онази "тайнствена сила, която всеки усеща, но никой не е обяснил докрай”? Да заведат читателя до нови и красиви светове или да го запокитят в непознатите и безкрайно любопитни сокаци на този иначе по делнично познат човешки свят? Как тези страници да себеизразят и обогатят авторовата личност и да потърсят нови читателски приятелства? Да разширят неимоверно способността за общуване, за обмен на мисли, чувства и идеи?
Това са въпроси, които, уверен съм, всеки изкушен по някакъв начин от литерутарата си задава. И на които Катя Зографова без да иска дава прекрасен отговор с публикуването на нейния "Любовен архив".
В такъв случай вероятно се питате какво общо има българската реч, естетика и чувственост на Катя с испанското Дуенде? Много просто. Защото в тази книга е закодирана нейната българска Оренда - прабългарската дума за сила на духа, неизменна част от която е любовта. И доколкото Дуендето е истинска, жива форма, на кръв, на древна култура, на създаващо действие, лъх, който възвестява постоянното кръщение на новосъздадените неща, дотолкова и новата, юбилейната книга на Катя Зографова, замаскирана под формата на "архив" е блестяща изява преди всичко на нейния дух, на нейната Оренда, пресъздадена чрез любовта.
В тази плоскост на разсъждения ме тласна едно място в предговора към книгата, където Катя споменава, че Дида Гемиджиева нарекла текстовете й "страстна поезия - танц болеро". А повечето от вас навярно са слушали Равеловото "болеро" - музика, която е апотеоз на тоновете в оркестъра, която свързва силата с лекотата, изтънчеността с духа, спокойствието с динамиката.
По този начин са свързани в книгата на Катя и силата на посланията с лекотата на изказа, изтънчеността на словото с неговата дълбочина. Ясно се вижда, че българолюбивото, родопреклонното, любовонаситеното, чувствено Дуенде на Катя идва буквално от петите й и се открива във всяка от страниците на тази книга.
Та погледнете самата Катя! Пъстрият й начин на изразяване, игривите очи, многопластовостта на погледите и забележките й, симпатичността и значността на жистикулациите й - не са ли те красива игра на пребогатата й личност!? И това - само като мънички външни нейни прояви. Ани Финджикова забеляза тези нейни качества още при първата им среща преди години. "Лъчезарната усмивка на Катя и обезоръжаващата общителност всъщност крият един по-вглъбен поглед" - написа по повода Ани. Какво остава да кажем тогава за произведенията на Катя? Най-малкото - че разказва увлекателно истории. Вземете примерно книгата й за Орчо войвода, която никак не прилича на сухо историческо четиво, а напротив - увлича не само с одухотворения и ожизнен Орчов образ, а и с майсторство на повествованието - защото тя много повече прилича на документален роман. Или пък да погледнем "Многоликата българка", в която истински оживяват (и то не само енциклопедично) образите и характеристиките на една от друга по-ценни за идентичността ни български жени. Не случайно за тази й книга на националната премиера в Музей "Земята и хората" в София Катя бе удостоена от Национален форум "Българка" с наградата "Блага Димитрова" за авторка на годината.
Различното в новата книга на Катя е, че в "Любовен архив" тя разказва по един твърде необичаен начин за себе си - не хронологочно, а - извънвремево; не събитийно, фактологично, а - емоционално, дори оценъчно.
И както казва Игов - "Книгата има архивно име, но е наречена не исторически или културен, а любовен архив". Понеже "любовта е онова, което обезврежда архива и го превръща от документация за кървави национални рани - в културна памет". "Защото авторката на този архив смята, - пише Игов - че животът не е война, полемос, както е смятал Хераклит, а любовен порив, за който Данте казва, че движи и звездите."
Според Игов, с който безусловно се съгласявам, "любовният архив на Катя Зографова е книга - равносметка, жанрово неопределена смес от стихове, пътеписи и импресии, колаж от текстове, фотографии и рисунки", в които, според мен, се изгражда точно любообилната, словолюбивата, любовопреклонната биография на Катя - наречена от него "пъстра тъкан на това, което някои смятат за "биографична илюзия", а аз наричам, с помощта на заемка от Лорка - "епистоларна изява на дълбочинната Дуенде-сила на авторката". Книгата наистина е нейната ословесена памет за любовта - родителката на живота.
"Носталгии", снимки: Катя Зографова, колаж: Стоян Радулов
А що се отнася до съпътстващата изложба - името й "Фотозографии и словорисунки" само подсказва - тя е нейната фотодокументална любовна памет, неразривно свързана с вече ословесената.
Впрочем - ще ми се да ви разясня откъде идват неологизмите в това изложбено заглавие. Преди близо две години в музея на Панагюрище подредих първата си изложба художествени фотографии, а Катя Зографова представи втората ми книга "Абсолютно: Любов". Тогава тя наиситна хареса "диалогичността" между двете изкуства, откри за себе си както я нарече - "сложна, многосъставна творческа настройка" и се запита: "Дали можем да открием фотобрази, които да кореспондират с поетически сюжети. Дали има дифузия на поезия и визия, на фотонаглед и словесна метафора и докъде стига тя? Може би до естетическия феномен, назован "фотописи"?"
В настоящата собствена изложба тя се опря точно на този творчески феномен, когото нарече с нови имена - типично по Зографски. Както и в книгата, в изложбата фотографии също не съществуват нито хронологията, нито събитийността. Наблегнато е на по-важни и същностни неща - каквато е пълнотата на момента и разгръщането на спомена за мимолетността на мисълта и емоцията до жизнеподдържащо и жизнеутвърждаващо трайно чувство. Например - сюжетът от завършването на Руската гимназия в Пловдив в колажа "Носталгии", или моментът на прегръдката между майка и деца във "Фамилни хроники", или пък полетът на Константин над Кабо ди Рока - уж "краят на света", дори в мистификацията на снимки като "Катя - Магьосница" или "Коленопреклонна молитва на пл. "Св. Петър" в Рим".
В заключение само ще добавя, че с книгата си и с изложбата личността на Катя Зографова наистина добива литературна, но и видима човешка плътност, показвайки ни, че междухорските отношения са нещо повече от думи и жестове, в крайна сметка - че животът и любовта са нещо посилно, постижимо и запаметяващо; удовлетворяващо; достойно да бъде словорисувано, фотозографисвано, дори ако трябва - архивирано - щом това е част от пътя към бъдното, където тя самата вече си е завоювала завидно място.
Книгата-равносметка изгражда
пъстра тъкан на "биографичната илюзия"
От Светлозар Игов
_________________________________
Преди много години, когато още не ми беше забранено да пътувам, гледах в чужбина гостуване на българския Народен театър с една българска пиеса. Горките чужденци някак не можеха да разберат защо актьорът се дере патетично пред прозореца по повод на някакъв априлски дъжд. Те не подозираха, че в България дори природните метафори имат политически и исторически смисъл.
Започвам с този неразбираем за по-младите спомен, защото Катя Зографова започва книгата си с едно стихотворение, посветено на столицата на българската национална революция и гъмжащо от милитаристични метафори - черешови топчета, оръдия, залпове, артилерийски салюти, тържествени зари, войнства, бомби, арсенали и оръжия...
Ще кажете - и какво друго може да се очаква от българите, чиито живот е минал в история, белязана от войни, бунтове, революции, въстания, завери, конспирации, а мирните периоди са били най-вече близане на рани и подготовка за нови убийства. Само че в стихотворението за панагюрските дворчета милитаристичната метафорика е подчинена не на военни, а на природни и човешки неща. Залповете са от милиони алени лалета, артилерийските салюти са от падащи нарциси, тържествената заря е от смесни китки и букети, бомбите са пъпките дървесни, а оръжието не е сабя, а писалка френгия и боят се води не срещу имперски поробител и съседни народи, а срещу империята зла на ледовете, разбирана като дионисиевска стихия.
Тази конверсия е забележителна - тя е опит да освободим националната памет от кървавата тежест на историята, свидетелство, че са израснали поколения, за които историята вече не е кървава рана, която трябва да се чопли, за да се водят нови битки, а успокоена в музеите и архивите, превърнала се в култура, дори ако щете - в културен туризъм.
Катя Зографова с гордост се определя професионално като архивариус, човек, който изследва архивите. И книгата, с която е решила да посрещне 50-годишнината си, има архивно име, но е наречена не исторически или културен, а любовен архив. Любовта е онова, което обезврежда архива и го превръща от документация за кървави национални рани - в културна памет. Защото авторката на този архив смята, че животът не е война, полемос, както е смятал Хераклит, а любовен порив, за който Данте казва, че движи и звездите.
И това не е само екзистенциалното желание животът да бъде озарен от любовта, това е и хилядолетният порив на хората по тези земи, чиято история според поетите е кървава песен или кървава приказка, да заживеят в мир и любов. Това, което преживяхме като народ през последните 20 г. не беше мир и любов, кой знае дали и бъдещето ще ни дари с тях...
Любовният архив на Катя Зографова е книга - равносметка, жанрово неопределена смес от стихове, пътеписи и импресии, колаж от текстове, фотографии и рисунки, в които биографията на авторката се изгражда от срещите с други хора, от обич и приятелства, от житейски спомени и професионални приключения. Посвещенията - на съпруга, на децата, на приятелите, на колегите, създават пъстрата тъкан на това, което някои смятат за "биографична илюзия".
Книгата на Катя Зографова може да бъде четена като биографичен роман и като стихосбирка, като албум с фотографии и документ за времето, което всички сме преживели. Като спомен за бъдещето и завет за неродените. В него има мъртви и живи, стари и млади, исторически личности и неизвестни хорица се преплитат в общата тъкан на онова, което наричаме живот и което ще стане история. Не знам дали Зографова съзнателно е следвала концепциите на някои модерни теоретици на историята, но нейната книга не само е историята на един живот, но и историята на едно време, но не монументалната история, а фамилиализирания малък разказ за един живот от мигове в различни времена и пространства. Мислех тук да отбележа изследователските, литературноисторически и критико-интерпретаторски приноси на Катя Зографова, както е редно за един юбилей. Но и без да ги отбелязвам, написаните книги остават, за разлика от ненаписаните на някои, които искат да минат за литературоведи.
Тук бих искал да отбележа обаче и с това да завърша - нещо друго. Всички ние по някакъв начин се борим с годините, но не знам защо само на жените е позволено официално да ги крият, като че ли това ще отложи по някакъв начин неминуемото за всички поражение. Котя Зографова се е отказала от тази женска привилегия в битката с природата и затова й е помогнала историята, за която половин век е само кратък миг от вечността. Катя Зографова - както виждаме от нейните любовни архиви - е изпълнила този исторически миг с много свои пълноценно осмислени мигове...
Пожелавам й нови!
Катя Кузмова-Зографова е родена на 11 май - в деня на Св.Св. Кирил и Методий в Панагюрище. Завършва българска филология в ПУ "Паисий Хилендарски". Има над 500 публикации в списанията "Литературна мисъл", "Език и литература", "Европа", "Пламък", "Летописи", "Одисей" и др.; вестниците "Пулс", "Литературен вестник", "Словото днес", "Стандарт", "Дума", "Сега", "Време 2001", "Арт Труд". Тя е главен уредник на дом музей "Никола Вапцаров" в София, член е на СБП, на Дамския литературен салон "Евгения Марс" и на женското патриотично дружество "Райна Княгиня". Автор е на книгите: "Вечните странници" (Из тайните на митологичното в българската литература) (1996 г.), "Чавдар Мутафов. Възкресението на Дилетанта" (2001 г.), "Интелектуалецът Емануил Попдимитров" /в съавторство с Методи Петров/ (2001 г.), "Орчо Войвода. Или преображенията на българското Юначество" (2006 г.), "Многоликата българка. Забележителни жени от Възраждането до наши дни" (2006 г.).
Материалите подготви: Стоян Радулов
_____________________________________________________
Какво друго можете да прочетете в блога, ще намерите тук, където е публикувано съдържанието с линкове към постовете:
http://radulov.blog.bg/viewpost.php?id=56642
Фотографии от Стоян Радулов можете да видите на:
http://photo-cult.com/RADULOV
ЗА КОНТАКТИ: stoiandulo@gmail.com
Една изповед от лагера на смъртта край Л...
Нелепата екскурзия до града на семейство...
ОТПЛАТА....................................
Нелепата екскурзия до града на семейство...
ОТПЛАТА....................................
Следващ постинг
Предишен постинг
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
Блогрол